E-handelns utveckling och varför det är viktigt med e-handel

13 augusti, 2021

E-handelns utveckling ökar mer och mer för varje år som går. Fler fysiska butiker övergår till att vara på nätet för att öka försäljning och bli mer effektivare. Idag är det snarare ovanligare att inte driva e-handel i samband med försäljning. Med faktum är att driva en e-handel har många fördelar och är definitivt en investering för ditt företag. Effektiviteten är en av synonymerna till varför E-handel bör vara ett komplement till din fysiska butik. Men många kanske känner sig osäkra och rädda för att hoppa in i e-handelsvärlden, men med rätta kunskap och verktyg är det inte rocket science. Med verktyget Shopify blir e-handelsprocessen mycket lättare och smidigare.

INTRO

Varför E-handel?

Man kanske inte kan klämma och känna på produkten via en e-handel, men de fördelar som e-handel medger är definitivt ett stort plus för företaget. Kunder förväntas oftast att produkter och tjänster ska finnas på nätet och därav är det viktigt att just ditt företag ska finnas som e-handel. Sedan pandemins start har E-handelns utveckling har tagit ett stort kliv och ökat enormt sedan 2020 fram till 2021. Enligt E-barometern av Postnord har genomsnitt 77% av alla svenskar har handlat online minst en gång i månaden och utveckling har ökat med 53 % under första kvartalet i 2021. Vilket är en enorm tillväxt sedan pandemins start. Med denna statistik i bakhuvudet finns det en förståelse varför e-handel är en viktig pusselbit för att öka försäljningen och bidra till en större investering för ditt företag. 

E-handelns omsättning

Källa: E-barometern 2020
https://dhandel.se/e-barometern/

Effektiviteten

E-handel är ett effektivt sätt att sälja på. Det är effektivt både för företaget och för kunderna som köper. Företag som driver e-handel har en stor fördel, eftersom att allt arbete går ifrån pappersarbete och hamnar digital. För många kanske det låter läskigt, men med digitallösningar blir också arbetet mycket effektivare. Alla fakturor, produktinformation, prissättning med mera hamnar digitalt. Det enda du behöver ha tillgång till är internetuppkoppling och en dator. Effektivare än så är svårt att slå.

Tillgängligheten

 En e-handel gör att alla kunder har samma förutsättningar på att kunna handla. Kunderna behöver inte åka till en viss plats, utan det räcker att gå in på e-handeln via nätet och börja sin shopping. Kunder som har svårt att åka av olika skäl kan enkelt handla genom e-handel. Ett bra exempel är när covid-19 drog igång och majoriteten av invånarna var tvungen att stanna inne. Därav ökade e-handeln rejält under denna tid. Kunder inom riskgruppen kunde inte ta sig ut för att handla, vilket i sin tur gjorde att e-handel blev en viktig faktor för befolkningen. I en forskning av Göteborgs universitet kom fram till att innan Covid-19 var det ca 21 % av alla födda 1930-talet och 1940-talet som shoppade online en gång i månaden. Under pandemin ökade andelen till 54 %, vilket är en rejäl ökning bland de äldre kunderna. Tillgängligheten är därför en viktig faktor inom e-handel. Med en E-handel har du möjligheten att nå ut till hela sveriges befolkning, till och med hela världen.

(https://www.forskning.se/2020/06/29/kraftig-okning-av-e-handel-bland-aldre-under-coronakrisen/.)

Skalbarheten

Att driva en e-handel gör att det blir lättare för företaget att skala upp och bli större. Med en e-handel kan du antingen ha ett lager själv eller välja ha lagret från där produkten tillverkas, dvs dropshipping. Dropshipping innebär att tillverkaren av varorna skickas direkt till kund, och inte först till ett lager som företaget har. Detta gör att företagetsstorlek och antal varor kan variera enormt när det gäller E-handel. Med E-handel kan du som företagare skala upp din butik till den storlek du anser vara rimlig. Med en fysisk butik har sina gränser och är inte lika lätt att utvecklas.

Enkelheten

För kunder är e-handel ett enkelt sätt att köpa produkter och tjänster. Enkelheten för kunderna är en viktigt och stor faktor till varför e-handel har blivit populärt. För kunder är det en självklarhet att kunna surfa på nätet och klicka hem en ny tröja och sedan få det hemskickat på några få dagar. Här behövs det inga resor för att handla, utan kunder kan göra det när som helst och var som helst. Det är även lättare att jämföra priser med konkurrenterna och hitta de produkt som passar dig bäst.

Vad MERPHI kan hjälpa dig med

Vi på Merphi hjälper dig att komma igång med din e-handel genom att använda oss av Shopify. Vi bygger eran E-handel med Shopify och uppfyller era önskemål kring preferenser, tekniska funktioner med mera. Shopify är ett E-commerce verktyg som vi självklart visar hur ni själva klarar av att driva er e-handel utan problem.

Shopify är ett av de största e-handelsplattformarna ute på marknaden och har många års utveckling bakom ryggen. Shopifys gränssnitt och funktioner gör det enkelt för dig som är ny inom e-handel att driva din onlinebutik alldeles själv. Vi på Merphi hjälper gärna dig att påbörja denna resa till en välutvecklad och framgångsrik e-handelsaffär!

Hur bygger vi e-handeln?

1.

Analys av ditt bolag

Vi gör en noga analys av ditt bolag. Vad ni har för konkurrenter och vad är eran vision är mm. Analysen är viktig för att förstå ert bolag till grunden och för att sedan omvandla informationen till designen, funktionerna, uppbyggnaden osv på eran E-handel.

2.

Designprocessen

Efter vi har gjort en analys av bolaget, börjar vi med designprocessen. Dvs att vi skapar en grafisk profil, där det ingår färg, typsnitt, logotyp osv. Den grafiska profilen väljs ut beroende vad för typ av information vi har fått från analysen. Alla element är noga utvalda och har en tanke bakom sig.

3.

Skapa Mockup/Prototyp

När den grafiska profilen är klar, skapar vi själva uppbyggnaden av e-handel genom att göra en prototyp där vi använder den grafiska profilen och implementerar det i en skiss. Prototypen presenteras och kunden måste godkänna innan vi fortsätter till nästa del av processen.

4.

Skapa logiken

Medans designprocessen är i full gång, skapas själva logiken på e-handeln. Vi hjälper till att lägga till produkter och kollektioner i en logisk struktur så att det blir tydligt för både kunderna, men också för er som ska underhålla e-handeln. Vi hjälper även till att sätta upp frakten, betalning och andra önskade funktioner för att e-handeln ska fungera precis som ni vill.

5.

Implementering av prototypen

När prototypen är färdigställt och godkänd, är det dags att börja implementera den. Kortfattat och enkelt sagt så omvandlas Prototypen till Shopify.

6.

Genomgång på hur E-handeln fungerar

Logiken är klar, produkterna och kollektionerna är importerade, utseendet på e-handeln är färdigställt. Då är det dags att gå igenom för er hur e-handeln fungerar och hur du redan idag kan använda dig av den nya hemsidan. Självklart finns vi alltid till tjänst ifall det skulle dyka upp några funderingar!

7.

Leverans

När ni känner er redo, är det dags att lansera e-handeln. Då börjar eran E-handelsresa på riktigt!

Författare: Katja Kontio

LÄR DIG MER OM DIGITALISERING!

Dela dina tankar

Det är lätt att nå oss och vi ser fram emot att ha en öppen konversation med dig, känn dig fri att ringa eller mejla. Ibland kan det vara lättare att summera sina tankar med ett telefonsamtal, ring då direkt till Philip. 

Philip@merphi.se

+46 76-1917996

EXPLORE OTHER UNIVERSES